14 March 2017

22

Holla!

So here i am, dekat rumah mak abah after four months tak jumpa rumah muahaha! No lah bukan jadi anak derhaka or apa, tapi mak abah ada datang kl bulan 12 & 1 hari tu. So tak jumpa mak ada dalam sebulan lebih je. Balik kali ni lama sikit dari biasa (aku pernah malam ni naik bas balik jb then esok petang naik bas balik kl).

Its been eight months kerja sana. Dan dah bertukar dua kedai dah pun (aku kerja f&b). First kedai masa aku still MT (manager training) dekat The Mines and masa tu menyewa dekat Seri Kembangan. And masa tu hidup lah sebatang kera ulang alik pi kerja jalan kaki sorang sorang, gagahkan diri balik 1am semata count stoc, stayback for this and that blabla.

Bulan ke 3, boss transfer ke Cheras sampai sekarang. But well, habis training dah tak payah lah nak cuci pinggan, cuci lantai, kene buat prep, buang sampah dalam tong hijau pastu eh kemain jauh pulak  tempat buang dia. Tapi masa tu aku banyak dengan staff leaki. So dorang ada juga ajak aku buat setan seperti pusing mall masa waktu kerja atas alasan buang sampah kahkahkah!

Sekarang dah tak buat dah benda benda tu. Tak payah masak nasi, buat coleslaw, kepak ayam and so on. But if keadaan tak merelakan, buatlah juga untuk cover kerja orang. And now aku dah reti grill ayam and tak lah ralat sangat macam dulu. Kira satu achievement juga lah kan?

Actually aku ada pass resign letter dua bulan lepas. Tapi business manager and region business manager aku reject ah. Dorang pujuk aku jangan benti and RGM offer untuk transferkan aku ke Johor dalam masa dua bulan. And now, aku reject dah transfer tu sebab fikir duduk sana better untuk career progression aku sebab mana tahu akhir tahun ni dapat naik jadi manager ke kan? Muahaha! (sebenarnya sebab abah tak bagi kerja johor sobsobsob)

So, memandangkan jadual kerja aku yang tak pernah seragam (siapa kerja bidang f&b tahu lah macam mana schedule kejap masuk pagi kejap petang ni), aku dah pindah rumah like tiga kali and now aku tengah cari bilik sewa and pindah before April.

Oh ya, aku dah ada lesen sekarang. Dis 2015 amek L, Feb 2017 baru amek jpj dan lulus tanpa repeat. Gap jauh sangat sebab aku stop for a year sebab nak settlekan hal kerja dulu. Tapi hari aku amek jpj tu last aku drive lah sebab lepas tu aku naik lrt, rapid pi balik kerja balik kahkahkah!

Kerja tak fun macam belajar tapi weh aku dah start hidup sendiri weh! Remember bidadari besi four or fve years ago? Yang sebok bercinta waktu sekolah but then meroyan sebab kene tinggal but now dah jadi dewasa, dah kerja, dah start hidup menyewa, start bayar ptptn guna gaji, start segala macam sendiri.

Tapi sunyi.

Hidup cuma kerja & bayar hutang. Takde kawan. Kawan pun busy getting their own money for their life. Takde life huhahuha macam belajar dulu.Takde pi karok wayang tiap minggu.

Tapi takpe, dah puas dah hadap tu semua dulu. Now kene serius hidup. Lepas ni kang tiga empat tahun lagi kene cari duit kasi makan anak sendiri pulak. Eh? Muahahajaj!

Kudos!